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Eero Saarinen: An Architecture of Multiplicity

Antonio Rom‡n



Author's statement

Current architecture embodies a plurality of situations: multiplicity in approaches, complexity of briefs, uncertainty vis-ˆ-vis the economy Ña horizon of nihility as the present cultural condition where each professional must turn to his or her own experience of architecture to select the formativeness of each project.

 

Eero Saarinen (1910-1961) works in amplitude from a diversity of attitudes. His corporative practice in the United States Ña post-industrial and information frontier, his North-European heritage and, especially, the quality and formal diversity of his body of work, revealed to me many precedents of the current professional condition in the TWA-terminal architect.

 

Instead of employing stylistic criteria and by elaborating on five subjective categories (creating, inhabiting, building, socializing and judging), this study focuses both on nine significant cases and the way of doing of a "methodical-but-not-cautious" Saarinen. Output and processes progressively unveil his design-election procedures around the characteristic of the singular: a certain unity of purpose turns his diversity into multiplicity.

 

The study alludes to specific aspects that are intertwined within Eero Saarinen's poetics (the artistic, inhabitation, technique, the urban, re-evaluation) and points towards displacements of the modern project into dominions of specialization which apparently weaken the architect's praxis. Through this weakness, he can champion a greater weight and appropriateness of his practice by developing his generalist multiplicity.


A.R.



Nota por el autor

Publicada en Premio COAM 2005-2016, Madrid: Fundaci—n Arquitectura-Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 2017, p. 190


La arquitectura actual reviste una pluralidad de situaciones: multiplicidad de enfoques, complejidad de proyectos, incertidumbre ante lo econ—mico Ñun horizonte de nihilidad como condici—n cultural del presente, donde cada profesional debe recurrir a su propia experiencia de la arquitectura para seleccionar la formatividad de su proyecto.

 

Eero Saarinen (1910-1961) trabaja en amplitud desde una diversidad de actitudes. Su pr‡ctica corporativa en Estados Unidos, frontera postindustrial y de la informaci—n; su ascendencia n—rdico-europea y, en especial, la calidad y la diversidad formal de su obra me hicieron descubrir en el arquitecto de la terminal TWA muchos precedentes de la actual condici—n profesional.

 

Frente a criterios estil’sticos y desde cinco categor’as subjetivas (crear, habitar, edificar, sociabilizar y juzgar), el estudio se centra en nueve casos significativos y en la manera de hacer de un Eero Saarinen "met—dico pero no cauto" que muestran su elecci—n de procedimientos de proyecto en torno a la caracter’stica de lo singular: cierta unidad de prop—sito hace que su diversidad se revele como multiplicidad.

 

El estudio alude a ’ndoles espec’ficas que se entrecruzan en la poŽtica de Eero Saarinen (lo art’stico, la habitaci—n, la tŽcnica, lo urbano, la reevaluaci—n) y apunta a desplazamientos del proyecto moderno hacia dominios de especializaci—n que parecen debilitar el ejercicio del arquitecto. Desde esa debilidad, Žste puede abogar por un mayor peso y acierto al desarrollar su multiplicidad generalista.


A.R.


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